Podsumowanie testów opon zimowych na rok 2023 – które opony są najlepsze?

Wprowadzenie do testów opon zimowych 2023


Wraz z nadejściem zimy zapewnienie bezpiecznej jazdy ma kluczowe znaczenie. A co odgrywa znaczącą rolę w tym bezpieczeństwie? Odpowiednie opony. W tym artykule zapoznamy się z najlepszymi testami opon zimowych w 2023 roku i podpowiemy, jak wybrać najlepsze z nich. Zebraliśmy niektóre z tegorocznych wyników testów, więc zbadajmy najlepsze wybory dla Twojego pojazdu w tym sezonie.

Najlepsza rekomendacja: Michelin Pilot Alpin 5


Zacznijmy od najlepszych – opony Michelin, a konkretnie Pilot Alpin 5, są trudne do pokonania. Jest z nami od 2020 roku i przeszła łącznie 11 testów, wygrywając 6 z nich i zajmując miejsce w najlepszej trójce w praktycznie każdym innym teście.

Mocne i słabe strony


Mocne strony opony to wyjątkowa dynamika jazdy na suchej nawierzchni, niezrównane właściwości jezdne i hamowania na śniegu, precyzyjna i sportowa reakcja układu kierowniczego oraz wysoki poziom komfortu na suchej i mokrej nawierzchni. Jeśli mielibyśmy znaleźć jakieś słabe strony, byłaby to wysoka cena, średnie opory toczenia i nieco gorsza odporność na aquaplaning. Jednak jej niezrównane osiągi na śniegu i ogólnie zrównoważona charakterystyka prowadzenia sprawiają, że jest to nie tylko pierwszy wybór na rynku opon zimowych, ale także opcja dla sportowej jazdy zimą.

Rozmiary i warianty


Opona jest oferowana w rozmiarach od 16″ do 23″, ale większość wariantów występuje w rozmiarze R19″, dzięki czemu jest bardziej odpowiednia dla samochodów średniej i wyższej klasy oraz samochodów sportowych. Ma specjalny wariant dla SUV-ów, Pilot Alpin 5 SUV, który ma te same cechy.

Alternatywa dla samochodów kompaktowych: Michelin Alpin 6


Jeśli szukamy opony do bardziej kompaktowych i mniej sportowych samochodów, mamy drugą rekomendację, którą jest Michelin Alpin 6. Opona ta jest obecna na rynku nawet od 2018 roku i koncentruje się głównie na długiej wytrzymałości, niskich oporach toczenia i zużyciu paliwa, co predysponuje ją do świetnych ocen, zwłaszcza w testach ADAC, które nadają tym cechom dużą wagę. Oczywiście oferuje również bardzo zrównoważone osiągi na drodze, ale z mniejszą reakcją układu kierowniczego niż sportowy Pilot Alpin. Ma pewne drobne słabości w bocznym aquaplaningu i prowadzeniu na mokrej nawierzchni, ale poza tym jest to bardzo zrównoważona i trwała opona zimowa. Jest dostępna w rozmiarach od R15 do R20.

Długo oczekiwana: Goodyear Ultra Grip Performance 3


Idąc dalej, Goodyear Ultra Grip Performance 3 to największa nowość w tym roku. W przeszłości ta linia modeli konsekwentnie plasowała się wśród najlepszych opon zimowych, co stawia wysokie oczekiwania wobec najnowszej iteracji. Zacznijmy od tego, co Goodyear mówi o swojej nowej oponie, a następnie przyjrzymy się testom i zobaczymy, czy to potwierdzają. Opierając się na swoim dziedzictwie, UltraGrip Performance 3 została stworzona z myślą o dzisiejszych większych i mocniejszych pojazdach, w tym SUV-ach i pojazdach elektrycznych. Goodyear usprawnił swoją ofertę, wprowadzając tę oponę jako bezpośredniego następcę zarówno UltraGrip 9+, jak i UltraGrip Performance+.

Dostępność rozmiarów


Opona jest teraz dostępna w imponujących 94 rozmiarach. Opona posiada takie funkcje, jak technologia Snow Protect dla lepszej trakcji i technologia Wet Grip+, aby poradzić sobie z aquaplaningiem. Ponadto ma być zoptymalizowana pod kątem pojazdów elektrycznych, z takimi atrybutami jak zmniejszony opór toczenia i ulepszone możliwości redukcji szumów.

Cechy i warianty rozmiarów


A teraz testy. Autobild potwierdza jej zrównoważoną charakterystykę z doskonałymi właściwościami zimowymi, imponującą trwałością, krótką drogą hamowania i komfortem. Zwraca jednak uwagę na zwiększone opory toczenia, które Goodyear twierdzi, że zostały poprawione. TyreReviews.com chwali jej osiągi na suchej nawierzchni, przyczepność na mokrej nawierzchni i osiągi na śniegu, nazywając ją oponą o minimalnych kompromisach. W szczególności podkreśla doskonały komfort opony, ale także zwraca uwagę na wyższe opory toczenia.

Konkurent klasy premium: Continental TS870P


Następnie mamy Continental TS870P, kolejną oponę premium z wielkim dziedzictwem w oponach zimowych, która, podobnie jak poprzedni kandydaci, naprawdę ma niewiele do zarzucenia. Jest najczęściej chwalona za świetne osiągi na śniegu, krótką drogę hamowania na wszystkich nawierzchniach i doskonałą reakcję układu kierowniczego. Charakteryzuje się również niskimi oporami toczenia i wysokim komfortem, w tym niskim poziomem hałasu. Z drugiej strony jest krytykowana za cenę i niższą trwałość, co jest głównym powodem, dla którego zajęła trzecie miejsce po Michelin Pilot Alpin 6 i GoodYear UltraGrip Performance 3 w tegorocznym teście Autobild. Dostępna jest w rozmiarach od R16 do R22. W przypadku bardziej kompaktowych pojazdów dostępny jest wariant TS870, który jest mniej sportowy i bardziej skoncentrowany na oporach toczenia i trwałości, ale nadal ma doskonałą równowagę między śniegiem, suchą i mokrą nawierzchnią – dlatego wygrał tegoroczny test Autoexpress i ADAC.

Odporny konkurent: Dunlop Winter Sport 5


Idąc dalej, mamy Dunlop Winter Sport 5, która jest dość interesująca, ponieważ opona jest już dość stara – po raz pierwszy została wprowadzona w 2015 roku. W testach około 2020 r. przestarzały wzór bieżnika był dość widoczny i nie wypadł zbyt dobrze w testach, ale w tegorocznych i zeszłorocznych testach ponownie znalazł się na szczycie, wygrywając nawet test ADAC 2023 w rozmiarze 205/60 R16.


Dunlop Winter Sport 5 jest ogólnie uważana za zrównoważoną oponę o doskonałych osiągach w zaśnieżonych warunkach i wysokim przebiegu. Oferuje dobrą oszczędność paliwa i jest niezawodna na suchych drogach. Jako słabe strony często wymienia się osiągi na mokrej nawierzchni i wyższy poziom hałasu. Cena nie należy do najniższych, ale rekompensuje to długa żywotność i optymalizacja zużycia paliwa.

Opony przyjazne dla budżetu: Hankook Winter Icept Series


Nie możemy też pominąć niedrogich wyborów, zaczynając od Hankook, która jest obecnie uważana za oponę premium, ale cena jest nadal nieco niższa. Istnieją dwa modele Hankook Winter Icept, które zostały sprawdzone i polecane w tegorocznych testach – RS3 i evo3. RS3 zaczyna się od kół 14-calowych i przechodzi do kół 17-calowych, podczas gdy evo 3 kontynuuje od 17 cali do 22.

Najważniejsze osiągi


Opona Hankook Winter icept RS3 została doceniona za swoje osiągi na mokrej nawierzchni, bezpieczeństwo w warunkach zimowych i oszczędność paliwa dzięki swojej lekkości. Zapewnia duże bezpieczeństwo w różnych warunkach drogowych i wyróżnia się na mokrych i zimowych nawierzchniach dzięki dobrym rezerwom aquaplaningu i skutecznemu hamowaniu. Wykazuje jednak niewielką nieprecyzyjność na suchych drogach, a niektóre testy wykazały przewidywane przebiegi poniżej średniej i podwyższony poziom hałasu we wnętrzu.

Dostępność rozmiarów i wariantów


Winter icept evo3 W330 może pochwalić się godnymi pochwały właściwościami zimowymi, doskonałą trakcją na śniegu i prowadzeniem, dobrym hamowaniem na mokrej nawierzchni i solidną odpornością na aquaplaning. Jej minusy to jednak średni przebieg i wydłużone hamowanie na suchej nawierzchni.

Tani ekspert od śniegu

Przechodząc do jeszcze tańszych modeli, w tegorocznych testach najlepiej wypadła opona BFGoodrich g-Force Winter 2, która jest siostrzanym modelem opony Kleber Krisalp HP3. Jak wykazano w wielu z prawie 20 testów, może on pokonać nawet modele premium na śniegu, dlatego ma tendencję do uzyskiwania tak pozytywnych wyników w testach. Ale oczywiście oferuje również zadowalające oceny na innych nawierzchniach. Prowadzenie na mokrej nawierzchni i droga hamowania na suchej nawierzchni to najczęściej wymieniane słabości.

Najlepszy w jednym, przedostatni w drugim – dlaczego?

Dość ciekawym zjawiskiem jest opona Bridgestone Blizzak LM005. W tym roku wygrała 2 testy (TyreReviews.com i ACE), ale w teście ADAC zajęła 15 miejsce na 16.

Podejście ADAC do testowania wyróżnia się na tle innych. Ich system oceniania koncentruje się w szczególności na najsłabszych osiągach opony w danej kategorii. Jest to inspirowane powiedzeniem “łańcuch jest tak mocny, jak jego najsłabsze ogniwo”. Tak więc, podczas gdy inne organizacje testujące ustalają wagi dla każdego kryterium, ADAC pozwala, aby najsłabszy wynik w kategorii miał duży wpływ na ogólną ocenę. W rezultacie opony mogą osiągać bardzo różne wyniki w różnych testach.

Ta rozbieżność była widoczna w ostatnim teście ADAC dla rozmiaru 225/45 R17. Warto zauważyć, że ADAC jest jednym z niewielu, którzy mierzą drogę hamowania na lodzie. Niestety, opona Bridgestone osiągnęła gorsze wyniki w tym obszarze, co znacząco wpłynęło na jej ogólną ocenę na śniegu. Zgodnie z zasadą ADAC “najsłabszego ogniwa”, ta słaba wydajność na śniegu mocno zaważyła na całkowitym wyniku, stanowiąc 70% oceny końcowej.

Biorąc to pod uwagę, opona Bridgestone Blizzak LM-005 jest często chwalona za swoje osiągi na mokrych drogach i jest często uważana za najlepszą w testach na mokrej nawierzchni. Obejmuje to hamowanie, prowadzenie, pokonywanie zakrętów i odporność na aquaplaning. Jeśli priorytetem są dla Ciebie wyjątkowe osiągi na mokrej nawierzchni i możesz pójść na niewielki kompromis w zakresie osiągów na śniegu i żywotności bieżnika, Bridgestone może być właściwym wyborem dla Ciebie.

I to prowadzi nas do końca dzisiejszego artykułu. W tym roku czeka nas jeszcze kilka testów, ale jeśli chcesz znaleźć najlepsze i najtańsze opony w swoim rozmiarze, możesz je znaleźć na naszej stronie internetowej, gdzie porównujemy zarówno ceny, w tym w sklepach internetowych, a zwłaszcza właściwości jezdne opon, dzięki czemu możemy zagwarantować, że znajdziemy najlepszą ofertę.