W teście opon letnich ADAC na rok 2024 rygorystycznie oceniono 16 współczesnych modeli w rozmiarze 215/55 R17, skierowanych do małych SUV-ów i pojazdów niższej klasy średniej. To szczegółowe badanie doprowadziło do ogólnie pozytywnego ogólnego werdyktu, chociaż niektóre opony wykazywały drobne słabości, co uzasadniało dokładniejszą kontrolę poszczególnych wyników. Ponadto nowa metodologia koncentruje się bardziej na ekologii i zrównoważonym rozwoju.
☰
Czołówka: Conti, Michelin i Kumho
Tegoroczny test wyróżnił opony Continental, Michelin i dość zaskakująco Kumho jako najlepszych wykonawców. Wszystkie te trzy opony oferują doskonałe bezpieczeństwo jazdy i wpływ na środowisko, które są nowymi głównymi kryteriami testów ADAC. Podczas gdy Continental PremiumContact 7 jest ogólnie najlepsza pod względem bezpieczeństwa jazdy, Michelin Primacy 4+ świetnie łączy w sobie najlepszy wpływ na środowisko (pokonany tylko przez Goodyear EG Performance 2) i korzystne bezpieczeństwo jazdy. Dotyczy to również tańszej opony Kumho Ecsta HS52, która powinna mieć najdłuższy przewidywany przebieg spośród testowanych opon. Wszystkie trzy najlepsze opony otrzymały ocenę “dobrą” – kolejne dwanaście oceniono jako “zadowalające”. Opona Vredestein Ultrac otrzymała odpowiednią ocenę za krótki przebieg, który jest obecnie uważany za ważne kryterium, stanowiące 40% części środowiskowej całkowitej oceny. Aspekt ten podkreśla znaczenie uwzględnienia indywidualnych nawyków i preferencji podczas wyboru opon.

Inne godne uwagi opony i ich wyniki
Opony Dębica, Dunlop, Bridgestone, Hankook i Fulda, którym niewiele zabrakło do oceny “dobrej”, wykazały się godnymi pochwały osiągami z niewielkimi niedociągnięciami w mokrych warunkach lub wpływie na środowisko, podkreślając zróżnicowane wyniki tego kompleksowego testu. Największą niespodzianką jest to, że Bridgestone Turanza 6, Hankook Ventus Prime 4 i Goodyear EfficientGrip Performance straciły sporo punktów w części testu dotyczącej właściwości jezdnych, co zwykle nie ma miejsca w innych testach, w których opony te wypadają całkiem dobrze. Problem w tym przypadku polega na tym, że nawet w części dotyczącej właściwości jezdnych dużą wagę przywiązuje się do komfortu jazdy, gdzie wszystkie 3 opony miały problemy, co znacząco wpływa na końcowe oceny. Na przykład Turanza 6 miała najlepszą odporność na aquaplaning, a EG Performance jedno z najlepszych hamowań na suchej nawierzchni. Biorąc to pod uwagę, zwycięski Continental znacznie lepiej łączy wszystkie testowane kryteria.

Wgląd w kryteria testowe ADAC
Udoskonalona metodologia testowania ADAC od 2023 r. obejmuje zrównoważony rozwój obok tradycyjnych czynników, takich jak prowadzenie i bezpieczeństwo, komfort i oszczędność. Obecnie ocena w znacznym stopniu dotyczy bezpieczeństwa na suchej i mokrej nawierzchni (70%) oraz wpływu na środowisko (30%), w tym zużycia, zużycia paliwa, hałasu, masy opony, masy zużycia i zawartości zanieczyszczeń.
Kryteria testowe ADAC ewoluowały, kładąc nacisk nie tylko na bezpieczeństwo i oszczędność, ale także na zrównoważony rozwój środowiska, odzwierciedlając kompleksowe podejście do oceny osiągów opon w kontekście nowoczesnej mobilności. Zmiana ta podkreśla rosnące znaczenie uwzględniania różnych czynników przy wyborze opon, aby zaspokoić różnorodne potrzeby użytkowników i względy środowiskowe. Biorąc to pod uwagę, wyniki testów należy rozważyć pod kątem indywidualnych potrzeb, ponieważ na ostateczne oceny duży wpływ ma wpływ opony na środowisko, co niektórzy mogą uznać za mało istotne.