Nowe modele opon letnich na rok 2024: czy można połączyć niskie opory toczenia i dobre prowadzenie?

Po raz kolejny nadszedł sezon letni, a wraz z nim czas na zmianę opon z zimowych na letnie. A jeśli zastanawiasz się, jakie opony wybrać, nasz przegląd najnowszych opon na rynku może okazać się przydatny.

Zeszłoroczne nowości

Zacznę od podsumowania ubiegłego roku, ponieważ wprowadzono wiele długo oczekiwanych nowych opon, które powinny przyciągnąć wiele uwagi podczas testów w 2024 roku. Mamy Continental SportContact 7, najlepszą oponę do codziennej jazdy, która wygrała 7 z 8 testów, w których brała udział, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, która oferuje bardzo podobne właściwości za lepszą cenę i w nieco innych wymiarach. Mamy również Michelin Pilot Sport 5 w tym samym segmencie, ale nieco bardziej skoncentrowany na osiągach na mokrej nawierzchni i trwałości. Jeśli szukasz opony premium o wysokich osiągach, jedna z tych trzech powinna zdecydowanie znaleźć się na Twoim radarze. O zeszłorocznych testach pisaliśmy tutaj.

Ekologia i zrównoważony rozwój to słowa kluczowe na rok 2024

Ponieważ w zeszłym roku otrzymaliśmy większość wiadomości dotyczących osiągów, tegoroczne wiadomości są w większości zorientowane na ekologię i pojazdy elektryczne. Największą nowością jest Continental EcoContact 7, zastępująca model 6, który został wprowadzony w 2020 roku. Wprowadzając tę oponę, Continental pokazuje, że nie wprowadzi specjalnego nazewnictwa dla swoich produktów EV, jak niektórzy konkurenci, ponieważ prawdopodobnie ostatecznie staną się one standardem. Nie mamy jeszcze żadnych testów, ale z tego, co Continental mówi o oponie, głównym celem są opory toczenia i związane z nimi oszczędności paliwa. Ma to wiele sensu, ponieważ pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej rozpowszechnione, a zasięg jest głównym zmartwieniem, ale także przy obecnych samochodach spalinowych, które są sprzedawane, muszą mieć możliwie najniższą emisję, w czym opony bardzo pomagają. Nacisk kładziony jest również na hałas, który Continental obniża poprzez zwężenie szczelin w bieżniku. Nie wiadomo jeszcze, czy opona będzie wypełniona pianką, tak jak jej konkurenci we wszystkich wymiarach. Continental zajął się również problemem opon o różnych właściwościach w różnych wymiarach i położył szczególny nacisk na indywidualne wykonanie każdego wariantu. Pojawi się nawet specjalna wersja “S”, co sugeruje jej zastosowanie w bardziej sportowych pojazdach elektrycznych, które wymagają lepszego prowadzenia.

Continental wprowadził również inny nowy model, UltraContact NXT, który jest dość specyficzny; 65% jest wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Jego głównym celem jest zrównoważony rozwój, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego standardu osiągów opon Continental. Opona posiada wszystkie oceny A na etykietach UE i zdobyła już nagrodę International Design Award 2023, więc z niecierpliwością czekamy na testy tej nowej opony.

Wracając jednak do segmentu opon ekologicznych nowej generacji – jest on nowy, ale już zapełnia się konkurencją. Jedną z nich jest Hankook iON Evo i ION Evo SUV, która zyskała duże uznanie, będąc oponą OEM dla nowej Tesli Model 3 Highland, w dużym stopniu przyczyniając się do zwiększenia zasięgu, jaki zapewnia nowy model. Mam nadzieję, że uda nam się uzyskać bezpośrednie porównanie nowych opon, ponieważ bardzo interesujące będzie sprawdzenie, które opony zapewniają największy zasięg przy zachowaniu sportowego prowadzenia. Dostępna jest również nowa opcja budżetowa, Falken e.Ziex, która zajęła dobre 4. miejsce w teście Automotorsport 2023 za dobrą równowagę między niższymi oporami toczenia i bezpieczeństwem, podczas gdy krytykowano “powolny” układ kierowniczy, oraz Pirelli Scorpion Elect , która jest nieco zbyt “eko”, sądząc po wynikach tego samego testu. W połowie drogi między oponami EV i zwykłymi znajduje się Bridgestone Turanza 6, który również zdecydował się nie produkować opon do pojazdów elektrycznych – zamiast tego zoptymalizował obecną linię. Podczas gdy Turanza 6 jest dobrą wszechstronną oponą, sugerowałbym ją tylko wtedy, gdy cena jest niższa niż innych konkurentów premium, takich jak Conti PremiumContact 7 lub Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6.

Wprowadzono również kilka zwykłych opon – Vredestein Ultrac Pro, nową oponę UHP holenderskiego producenta, która obiecuje świetne osiągi za przystępną cenę i nie została jeszcze przetestowana, Firestone Firehawk Sport, która została już przetestowana i jest ładną, bardzo przystępną cenowo oponą sportową lub Yokohama Advan Sport V107, która otrzymała ocenę “Najlepsza na tor” od TyreReviews.com.

Podsumowanie

Co więc kupić na nowy sezon letni? Bardziej niż kiedykolwiek zależy to od priorytetów – z jednej strony są tradycyjne opony wyczynowe, a z drugiej opony skupione głównie na ekologii, które dzięki nowszym technologiom osiągnęły stan, w którym są bezpieczne, ale po prostu nie dostarczają takiej radości z jazdy jak opony wyczynowe. Jest też sporo opon gdzieś pomiędzy – wszystko zależy od tego, w jaki sposób korzystasz z samochodu i czego oczekujesz od jazdy.