Nikt nie lubi tego słuchać, ale lato dobiega końca, a wraz ze zbliżającymi się chłodniejszymi miesiącami, opony zimowe powoli stają się częścią rozmowy. Jak co roku, monitorujemy wszystkie profesjonalne testy opon, aby pomóc Ci poruszać się po rynku i wybrać najlepszą opcję dla Twojego samochodu bez przepłacania. Pisząc te słowa pod koniec sierpnia, jest jeszcze za wcześnie na testy w tym sezonie, ale przyjrzymy się wynikom najnowszych dostępnych testów, sprawdzimy, czy w tym roku pojawią się jacyś nowicjusze i spróbujemy przewidzieć, jak wypadną w rankingu na podstawie poprzednich modeli. Zanurzmy się więc od razu.
☰
GoodYear UltraGrip Performance 3 – zeszłoroczny debiutant
Zaczniemy od nowych opon – UltraGrip Performance 3 została wprowadzona w zeszłym roku i nadal udało jej się pojawić w testach, więc wiemy już, jak wypada na tle innych opon na rynku – i jest dobrze. Mamy w sumie 7 testów, w których wygrała jeden, a następnie uplasowała się wśród najlepszych, oscylując między drugim a piątym miejscem. Wszystkie testy dotyczą opon w rozmiarze R17 i większych, ale Goodyear dodał w tym roku kilka nowych rozmiarów, dzięki czemu dostępnych jest imponujące 137 rozmiarów od 14″ do 22″ – istnieje duża szansa, że dopasujesz UG3 do swojego pojazdu.
A dlaczego miałbyś chcieć to zrobić? Cóż, jest to zdecydowanie jedna z najlepszych opon na rynku, co pokazuje, jak zrównoważone są jej osiągi, kładąc szczególny nacisk na osiągi na śniegu, gdzie zwykle przyćmiewa nawet najlepsze opony premium. Testy wspominają również o niskim poziomie hałasu i dobrym przebiegu, które są ważne dla opon zimowych. W testach, w których nie wygrała, istnieje wzór opon, które zajęły czołowe miejsca, na których skupimy się później – mianowicie Bridgestone Blizzak LM-005, Michelin Pilot Alpin 5, Continental WinterContact TS 870 i Hankook Winter i*cept evo3 W330.
Michelin Pilot Alpin 5
Michelin PA5 znajduje się obecnie na szczycie naszego rankingu opon zimowych nie bez powodu – wygrała większość testów, w których brała udział. Jest to najbardziej wszechstronna opona na rynku, wyróżniająca się zarówno osiągami na śniegu (nawet podczas dynamicznej jazdy), jak i prowadzeniem na suchej nawierzchni. Wszystko to ma jednak swoją cenę, która jest wysoka nawet w przypadku opon klasy premium. Jeśli chcesz tego, co najlepsze, to jest to droga, ale jeśli nie chcesz płacić więcej, uzyskasz bardzo podobne osiągi z innych opon zimowych premium na tej liście.
Bridgestone Blizzak LM-005
Blizzak LM-005 jest specjalistą od mokrej nawierzchni wśród konkurentów, co jest czymś, czego zima dotyczy głównie w europejskich obszarach metropolitalnych. Świetnie radzi sobie z zapobieganiem aquaplaningowi, ma niskie opory toczenia i jest wysoko ceniona w testach, a jej jedyną poważną wadą jest krótsza żywotność bieżnika.
Continental WinterContact TS 870
Opony zimowe Continental zawsze były punktem odniesienia dla opon zimowych, a najnowszy model TS870 nie jest inny. Zajmuje drugie miejsce w naszym rankingu opon zimowych, zaledwie kilka punktów poniżej Michelin, co może się szybko zmienić wraz z nowymi testami, które pojawią się tej jesieni. Czasami w tym artykule wspominamy, że opona jest specjalistą od czegoś – jeśli chodzi o Continental, zawsze jest tak dobrze wyważony, że nie możemy nawet powiedzieć, w której dyscyplinie jest najlepszy – jest po prostu świetny we wszystkim, co jest bardzo dobrze odbierane w testach. I nie jest tak droga jak Michelin. Wygrała 10 testów i jest całkiem prawdopodobne, że w tym roku wygra jeszcze więcej.
Hankook Winter i*cept evo3 W330
Mam wrażenie, że się powtarzam, ale opony Hankook były w ostatnich latach dość wyjątkowe. Konsekwentnie plasują się na szczycie tabel wyników testów, ale ich ceny nie odzwierciedlają cen opon premium, ponieważ są zazwyczaj znacznie niższe. Świetnie radzi sobie z aquaplaningiem, jest bardzo dobrze wyważona i ma świetną przyczepność na śniegu. Kiedy testerzy identyfikują wady, zazwyczaj wskazują na wyższy hałas toczenia i średnią skuteczność hamowania na suchej nawierzchni – niewielkie kompromisy, biorąc pod uwagę znaczne oszczędności kosztów.
Najbardziej przystępne opcje – Kleber Krisalp HP3 i BFGoodrich G-FORCE WINTER 2
Opona Krisalp HP3 jest z nami od 2017 roku, ale nawet w 2024 roku nadal jest w stanie konkurować z obecnymi oponami. Koncentruje się na osiągach na śniegu z dobrą odpornością na aquaplaning i niskim poziomem hałasu, z niewielkimi słabościami na suchych drogach i w prowadzeniu na mokrej nawierzchni. Jeśli zastanawiasz się, czym jest Kleber i dlaczego ten mały producent ma jeden z najlepszych stosunków ceny do wartości na rynku, odpowiedź jest dość prosta – jest to podmarka Michelin, a jak ustaliliśmy na początku, Michelin wie, co robi. To samo dotyczy opony BFGoodrich G-FORCE WINTER 2, która również należy do grupy Michelin. Opona jest zasadniczo taka sama jak Krisalp HP3, więc po prostu kup tę, która jest obecnie tańsza.
Podsumowanie
Nadchodzi zima, jak mówią w Grze o Tron – ale tym razem będziemy oglądać inny zestaw tronów: te w testach opon zimowych. W dzisiejszym artykule omówiliśmy najlepsze opony z ubiegłego roku i tak naprawdę nie spodziewamy się, aby ranking zmienił się dramatycznie w tym roku, ale oczywiście będzie kilka niespodzianek. Tymczasem nie zapominaj, że zawsze najlepszym pomysłem jest sprawdzenie opon dostępnych w Twoim wymiarze, aby porównać aktualne ceny i zobaczyć, która oferta jest najlepsza, co przypadkowo można zrobić bez wysiłku na naszej stronie. Dziękujemy za uwagę i do zobaczenia zimą!