Tesla Model 3 Highland jest teraz dostarczany z fabryki na oponach Hankook Ion Evo

Do tej pory wi臋kszo艣膰 Tesli Model 3 by艂a standardowo wyposa偶ona w opony Michelin – najcz臋艣ciej w Pilot Sport 4 lub bardziej sportowy Pilot Sport 4S dla topowych modeli wyczynowych z 20-calowymi ko艂ami. 呕aden z tych modeli nie jest przeznaczony g艂贸wnie do pojazd贸w elektrycznych, najbli偶ej jest oszcz臋dny ePrimacy, kt贸ry Tesla stosuje w niekt贸rych modelach w tym roku.

Dlaczego Hankook?

Ale teraz przynajmniej modele inne ni偶 Performance otrzymaj膮 fabrycznie opony Hankook ION Evo. Przyjrzyjmy si臋 powodom, dla kt贸rych ta wymiana mog艂a nast膮pi膰. Tesle s膮 zdecydowanie ponadprzeci臋tne pod wzgl臋dem zasi臋gu w samochodach elektrycznych i innym firmom samochodowym bardzo trudno jest dogoni膰 wydajno艣膰 Tesli. A teraz b臋dzie to jeszcze trudniejsze – w艂a艣nie zaprezentowana aktualizacja Modelu 3 zwi臋kszy zasi臋g jeszcze bardziej, o pe艂ne 10% przy tej samej pojemno艣ci baterii. Z pewno艣ci膮 du偶a w tym zas艂uga zmniejszenia wsp贸艂czynnika oporu nadwozia, ale warto te偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na zmian臋 dostawcy opon. I to w przeciwie艅stwie do tegorocznego mini-testu opon letnich Autobild, w kt贸rym Hankook ION Evo mia艂 o 20% lepszy op贸r toczenia ni偶 Michelin Pilot Sport 5, wi臋c mo偶na za艂o偶y膰, 偶e zmiana opon b臋dzie mia艂a r贸wnie偶 do艣膰 znacz膮cy wp艂yw na zasi臋g. Co mo偶e by膰 r贸wnie偶 dobr膮 wiadomo艣ci膮 dla obecnych w艂a艣cicieli Modelu 3, kt贸rzy chc膮 poprawi膰 zasi臋g swoich pojazd贸w.

Mo偶liwe przyczyny ograniczenia pr臋dko艣ci maksymalnej

Kolejn膮 ciekaw膮 informacj膮 dotycz膮c膮 nowego Modelu 3 jest ograniczenie pr臋dko艣ci maksymalnej do 201 km/h, kt贸re w innych artyku艂ach internetowych cz臋sto uzasadniane jest zastosowanymi oponami, kt贸re wykorzystuj膮 technologi臋 Hankook Sound Absorber, kt贸ra w bardzo du偶ym uproszczeniu jest piankowym wype艂nieniem przyklejonym do wewn臋trznej strony opony (patrz zdj臋cie poni偶ej). Jest to szczeg贸lnie interesuj膮ce, poniewa偶 wszystkie modele Hankook ION Evo, w tym te Sound Absorber, maj膮 indeks pr臋dko艣ci V, tj. do 240 km/h, a cz臋sto wy偶szy. Oferowane s膮 wi臋c dwa racjonalne rozwi膮zania – albo za艂o偶enie, 偶e ograniczenie wynika z opon, nie jest oparte na prawdzie, albo Tesla zleci艂a firmie Hankook stworzenie w艂asnego wariantu OE opony specjalnie dla Modelu 3 z ograniczon膮 pr臋dko艣ci膮 maksymaln膮, ale zoptymalizowanym wzorem bie偶nika tylko dla Modelu 3, co jest czym艣, do czego jeste艣my bardziej przyzwyczajeni w samochodach sportowych premium, a nie szczeg贸lnie w segmencie pojazd贸w elektrycznych. Mia艂oby to sens i da艂oby Tesli kolejn膮 przewag臋 konkurencyjn膮 nad innymi markami, kt贸re nie robi膮 czego艣 takiego dla tak podstawowego modelu w swojej ofercie.

Istnieje jednak inne wyt艂umaczenie – w Modelu 3 Highland sporo popracowano r贸wnie偶 nad wyg艂uszeniem samochodu, kt贸re by艂o cz臋sto krytykowane w poprzedniej generacji. W samochodach elektrycznych to opony wytwarzaj膮 du偶o ha艂asu. Zastosowanie opon z piankowym wype艂nieniem wewn膮trz ma du偶y sens w samochodach elektrycznych, poniewa偶 ha艂as toczenia jest wy偶szy ni偶 w samochodach konwencjonalnych ze wzgl臋du na wi臋ksz膮 mas臋.

W ka偶dym razie wkr贸tce dowiemy si臋, jakie naprawd臋 s膮 opony w Modelu 3 Highland i ciekawie b臋dzie zobaczy膰, co si臋 stanie – poniewa偶 obecnie podejmowana jest decyzja, kto zostanie uznany za dostawc臋 opon premium do samochod贸w elektrycznych, a Hankook wydaje si臋 mie膰 przewag臋. Jest te偶 dobra wiadomo艣膰 dla kierowc贸w, kt贸rzy musz膮 zmieni膰 opony na zimowe – w serii ION pojawi艂 si臋 zimowy wariant o nazwie Hankook Winter I-cept ION, kt贸ry powinien rozwi膮za膰 problem mniejszego zasi臋gu pojazd贸w elektrycznych w zimie.